cropped-cropped-نشانه-png-اندیشکده-2.png

اندیشکده مشیر

مرکز مطالعات آینده پژوهی و سیاست گذاری

اندیشکده مشیر

مدیریت تغییر (بخش دوم)

چاپ‌مقاله

مدیریت تغییر (بخش دوم)

زمان تغییر

تغییر در برهه ای از زندگی اشخاص وارد زندگی آن ها می شود که خود شرایط را فراهم کرده باشند. اینکه چه موقع این شرایط فراهم می شود معضلی است که همه ی افرادی که روند تغییر را تا حدودی طی کرده اند و یا وارد آن شده اند با آن دسته و پنجه نرم می کنند. رسیدن به مرحله ای که افراد در آن تصمیم به تغییر می گیرند، خود دشوار و پیچیده است که توضیح در مورد آن فعلا در این مقوله نمی گنجد. منظور از زمان تغییر در مدیریت تغییر الف) زمان شروع تغییر ب) سرعت تغییر است که هر دو دارای اهمیت فوق العاده ای هستند.

قبل از اینکه زمان تغییر برسد باید مراحلی طی کرد که این مراحل یا برای افرادی که قصد تغییر آن ها را داریم باید اجرا کنیم یا برای افراد به وجود می آید. اینکه چه طور و یا چگونه این نیاز را برای افراد ایجاد کنید همیشه پروژه ای دشوار بوده که در این جا به مختصر توضیحی در این مورد اکتفا می کنیم. احساس نیاز به تغییر زمانی در افراد به وجود می آید که به آن نیاز داشته باشند و گاهی افراد خود به نیاز دست پیدا می کنند و گاهی لازم است این نیاز را با به چالش کشیدن آن ها به وجود آورد.

سطوح تغییر

۱- جذاب کردن روند تغییر

۲- تغییر گروه

۳- تغییر سازمان یا اداره

به چالش کشیدن افراد:

  • مرحله بعد از تغییر ایجاد احساس نیاز با به چالش کشیدن به وجود می آید

ویژگی های عمومی مورد تغییر

۱- پشتکار:

یکی از خصلت های فردیست که به صورت نسبی در مقایسه با تجربه ها و افراد دیگر بررسی می شود در اصول زندگی اصلی بنام اصل به اتمام رساندن کارها داریم که اشاره به همین خصلت های فردی می کند هرکاری تا نتیجه نهایی اش مشخص نشود ادامه پیدا می کند البته این نتیجه نهایی می تواند این باشد که ادامه ی روند این کار درست نیست به شرطی این نتیجه را می پذیریم و دست از کار می کشیم که بر اساس اصول منطقی بیان شده باشد. پشتکار مهارتی است که نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارد بدون شک هر نتیجه مطلوبی حتی در بدترین و سخت ترین شرایط نیز با پشتکار بدست می آید پشتکار نیاز به نگاهی علمی برای موثر واقع شدن دارد در بسیاری از اوقات پشتکار به معنای تکرار یک فرآیند نیست زیرا ممکن است فرآیند مورد نظر خالی از اشکال نباشد و شما درصورت تکرار آن فرآیند بدون تغییر به نتایج نامطلوب و مشابه قبل خواهید رسید خصلت پشتکار صرفاً برای افرادی موثر واقع می شود که قائل به تغییر در شیوه های عمل خود هستند حال هربار که قرار بود کار یا فرآیندی تکرار شود حتماً درصورتی مجوز تکرار صادر می شود که اشکالات کشف شده در جریان اجرا تا به این لحظه برطرف شود تا بتوان به نتایج مطلوب یا به کشف مشکلات دیگری که تا به این لحظه از دید ما پنهان بوده برسیم در چنین شرایطی تنها در صورتی روند کار را متوقف می کنیم که براساس بررسی های درستی که انجام داده ایم مطمئن شویم این راه به نتیجه مطلوب ما نمی رسد و یا راه مطمئن دیگری وجود دارد که با کیفیت بهتری ما را به هدف مطلوب نزدیک می کند.

در فرآیند تغییر فارغ از آنکه مورد تغییر کیست و موضوع تغییر و هدف تغییر چیست در صورت عدم وجود خصلت پشتکار در فردی که می خواهد فرآیند تغییر را شروع کند می توان با قطعیت کامل چنین حکم کرد که این فرآیند تغییر حتماً به نتیجه نخواهد رسید پس در صورتی که مورد تغییر پشتکار لازم برای طی کردن مسیر تغییر را ندارد خود او با مدیریت و راه بری ناظر باید برای کسب این خصلت تلاش بسیار انجام دهد در غیر اینصورت نباید روند تغییر را شروع کرد.


نویسنده: محسن شیروانی

اندیشکده مشیر را دنبال کنید